Lefkaksen jälkeen oli kuukauden saarihyppelyllä edessämme vielä yksi saari, Korfu. Koska sinne päästäksemme meidän piti poiketa mantereen kautta, päätimme viettää yhden yön välietapin Pargassa, joka oli sopivasti Lefkaksen ja Igoumenitsan satamakaupungin välissä. Olen kerran aikaisemmin lomaillut Pargassa ja tykästyin paikkaan kovasti. Ja täytyy sanoa, että Parga ei pettänyt tälläkään kertaa. Piipahdus oli lyhyt, mutta sitäkin antoisampi.

Parga on idyllinen pikkukaupunki, jossa on kapeita kujia, suuria korkeuseroja, venetsialaisen linnoituksen rauniot kävelyetäisyydellä sekä mainiot hiekkarannat. Parga on samaan aikaan rauhallinen, mutta kuitenkin eläväinen paikka. Bileporukoille en kuitenkaan Pargaa suosittelisi, ennemminkin perheille ja pariskunnille.

Valtos Beach

Varasin edellisenä iltana oikein hyvän ja kohtuuhintaisen asunnon ihan Pargan ytimestä. Yksi Pargan viehätys on mielestäni paikallisen elämänmenon vahva läsnäolo. Parvekkeella iltaa istuessaan voi kuunnella, kun naapurit huutelevat kapeiden kujien yli toisilleen ja lapset leikkivät parvekkeilla. Meitä ilahdutti erityisesti parvekkeellamme viihtynyt seurallinen kissa, jolle annoimme nimen ”Partsi”. Partsi oli hyvin oppinut, että sisälle asuntoon ei saanut tulla. Kovasti olisi tehnyt mieli ottaa Partsi mukaan Suomeen kaveriksi Jorelle.

Saavuimme Pargaan viiden aikaan iltapäivällä törttöiltyämme ensin päivän Lefkaksella uimapaikkaa etsien. Ensin nopeat Gyros Pitat suurimpaan nälkään ja suihkun kautta illallistamaan kunnolla. Paikka oli jo mielessä edelliseltä kerralta: Stefanos Restaurant kukkulan toisella puolella, josta avautuvat näkymät Valtos Beachille. Neljä vuotta aikaisemmin tämä ravintola häikäisi Lamb Stamnato -annoksellaan ja jännitimme, olisiko sitä edelleen tarjolla. Kyllä oli, ja vaikka kokki olikin vaihtunut, niin annos oli yhtä herkullinen kuin ennenkin!

En ole missään muualla Kreikassa törmännyt Lamb Stamnatoon. Se on hieman Kleftikon tyyppinen gratinoitu lammaspata, johon tulee runsaasti lampaan lihaa, perunaa, kesäkurpitsaa, munakoisoa, tomaattia, vihreää paprikaa ja fetaa. Kuulen mielelläni, jos tätä ruokaa saa jostain muualtakin!

Ravintolaähkyä sulattelimme iltakävelyllä Pargan satamakadulla. Oli kiva huomata, että vaikka sesonki oli kuumimmillaan, oli tunnelma silti rauhallinen eikä turisteja ollut liikaa. Yömyssyt nautimme Pargan parhaassa cocktail-baarissa, Sail Innissä.

Venetsialainen linnoitus on Pargan maamerkki

Pargassa käydessään kannattaa ehdottomasti kavuta venetsialaisen linnoituksen raunioille jo pelkästään huikaisevien maisemien vuoksi. Linnoituksesta jatkuva mäenharjanne jakaa Pargan kahteen osaan. Varsinainen kylä jää etelään ja Valtos Beach harjanteen pohjoispuolelle. Mäki on kyllä käveltävissä mutta sen verran jyrkkä, että huonojalkainen saattaa kokea tukalia hetkiä. Nämä kuvat ovat edelliseltä reissulta vuodelta 2013, sillä tällä pikavisiitillä emme linnoitukselle ehtineet.

Seuraavana päivänä olikin jo aika suunnata kohti Igoumenitsaa, josta seilasimme autolautalla saarihyppelyn viimeiselle etapille, Korfulle. Matkalla Igoumenitsaan meidän oli tarkoitus käydä Sarakiniko Beachilla, mutta aamu-unisena ajoimme epähuomiossa sen ohi. Päädyimme sitten Mikri Ammos Beachille, joka on lähellä purjehtijoiden suosimaa Syvotaa. Tyylikäs rantabaari huokuikin tietynlaista jetset-meininkiä. Vanhoja kuvia selatessani huomasin, että olimme käyneet Sarakiniko Beachilla edellisellä kerralla, joten se siitä harmituksesta! Ja tulipa tsekattua uusi ranta.

Sarakiniko Beach
Mikri Ammos Beach

Mikri Ammoksen rantabaarissa nautitun lounaan jälkeen jatkoimme matkaa Igoumenitsaan, josta lähtee laivoja Korfulle tiheään tahtiin, vartin-tunnin välein. Tyypillisen satamahärdellin jälkeen oli mukava oikaista itsensä laivan sohville. Puolitoista tuntia unta ja edessä näkyi Korfun vanha kaupunki linnoituksineen.

Näin jälkiviisaana sanoisin itselleni, että olisi kannattanut jättää Lefkaksen yö väliin ja ajaa Nidristä suoraan Pargaan ja viettää siellä ainakin kaksi yötä. Näin olisimme ennättäneet käydä päivän meriretkellä Paxoksen ja Antipaxoksen saarilla. Ehkäpä joku muu nappaa tästä vinkin itselleen :).